Som en del av sin doktorsavhandling har hon gjort studier vid tekniklektioner från årskurs 3 till årskurs 6. Undervisningen var överlag bra och läraren gjorde allting rätt. Trots det var det stor skillnad mellan årskurserna. Medan flickorna i trean frejdigt gav sig i kast med uppgifterna hade tjejerna i femman tappat självförtroendet.
– Jag hade sett årskurs 3-tjejerna byta borr och välja stora sågar. Nu kunde de ingenting. Det var som att deras handleder helt mjuknat, säger Ulrika Sultan.
”Forskning visar att den otekniska flickan inte finns, i stället blir hon till.”
Politiker och andra beslutsfattare betraktar ofta flickors bristande teknikintresse som ett problem och regelbundet görs satsningar för att råda bot på det. Men att hela tiden beskrivas som ett problem kan i själva verket förstärka tjejers självbild av att sakna intresse teknik. Forskning visar att den otekniska flickan inte finns, säger Ulrika Sultan. Istället blir hon till.
Hennes rekommendation till tekniklärare är att börja med att granska sig själva och sina egna föreställningar. Till beslutsfattarna är rådet att förstärka teknikämnet i skolan redan från början. Det skulle göra att de flickor som har ett intresse också kan behålla det.
– Man lägger så mycket krut på högstadiet då deras teknikintresse är som lägst. Om man tänker strategiskt måste man satsa tidigare eller varför inte göra insatser mot vuxna kvinnor så att man får tillfälle att inse att man är teknisk och kan arbeta med teknik? säger Ulrika Sultan.
Kommentarer