Thumbnail Moa Guerbuezer I0 A0337

Med eller utan?

Just den frasen väntar Moa Gürbüzer, grundaren av Oddbird på att få höra.

- När ska frågan: ”Vill du ha ditt vin med eller utan alkohol?” bli lika vanligt att ställa som frasen hur du önskar ditt kaffe?

Namnlost

Moa Gürbüzer är utbildad socionom och har jobbat som familjeterapeut i nästan hela sitt vuxna liv. Träffat familj efter familj med alkoholrelaterade problem, där flaskan står i centrum i stället för barnen. Egentligen hade hon velat förbjuda alkohol i dessa familjer men så enkelt är det ju inte. I flera år funderade hon på hur man skulle kunna minska alkoholkonsumtionen på bästa sätt och det ledde till slut till idén att utveckla ett substitut - ett riktigt gott alkoholfritt vin.

– Jag tänkte att det gäller att utveckla en produkt som gör att man känner sig inkluderad och helt vanlig. Så att det inte känns som att man själv dricker saft eller läsk när alla andra skålar i vin.

Hon kontaktade kemister på olika produktutvecklingsföretag och universitet, för att utveckla en teknik som gjorde det möjligt att ta bort alkoholen men ändå behålla så mycket smak som möjligt.

– Jag åkte ner till Frankrike och en vinproducent nappade på vår idé. De gick med på att producera vårt vin så länge jag beställde en tank vilket motsvarar 25 000 flaskor. Hösten 2013 kom första leveransen, och jag undrade då vad jag hade gett mig in på.

Men starten gick lysande, i dag har hon sålt 2,6 miljoner flaskor och precis satt en ny grund för framtiden. Med fler innovativa drycker och Oddbird som varumärke finns det inget som stoppar henne.

– Oddbird befriar vinerna från alkohol, men vi strävar även efter att motverka ett av de större samhällsproblemen. Vi arbetar med att förändra en norm. Idag vet vi att 325 000 barn per år far illa på grund av alkoholrelaterade problem. Genom att förändra alkoholkulturen och ställa frågan om det ska vara med eller utan alkohol kommer den nya normen med alkoholbefriade drycker leda till ett hållbart samhälle. Med den stora vinsten att barn som far illa av de vuxnas alkoholproblem är borta, säger Moa Gürbüzer.

Och fler produkter är att vänta. Näst på tur är en svenskproducerad alkoholfri gin med norrländska smaker.

– Förutom att producera en fantastisk alkoholbefriad gin kommer överskottet gå tillbaka till den norrländska bärindustrin – det ligger i vårt dna att bidra till samhällsnyttan, säger Moa Gürbüzer.

För Oddbird som varumärke är det avgörande att prata om de positiva aspekterna av att ”bli befriad”. Övergången från att vara en ivrig alkoholkonsument till att bli befriad är en del av en långsiktig förändring. Idag är vi allmänt friskare - äter mindre kött, äter mindre socker, röker mindre cigaretter, kör mindre fossilt bränsle och konsumerar mindre mejeriprodukter.

– Alkohol är en av de sista branscherna som ännu inte har kritiserats, men vi är säkra på att detta kommer att ske mycket snart och ser fram emot att ligga i framkant, säger Moa Gürbüzer.

För att lyfta uppmärksamhet om varumärket Oddbird har de skapat flera spektakulära kampanjer och evenemang.

— En av vår största aktivitet hittills, The Nowhere Restaurang lanserade vi under sommaren 2020. En matupplevelse som kockarna Linn Söderström och Marion Ringborg från Garba arrangerade mitt ute i ingenstans. Med sex bord i ett naturreservat, helt isolerade från varandra, komponerade Linn och Marion en magisk meny med lokala råvaror som vi matchade med våra alkoholbefriade viner. Eventet blev en succé och bilderna från middagarna spred sig och visades i några av de största magasinen runt om i världen, berättar Moa Gürbüzer.