Hugo Wolgers Cyklande Rormokaren 02

Bild: Solomon Mir

Cyklande rörmokaren trampar vidare

I början av 2017 startade Hugo Wolgers och Alexander Ulvgården VVS-firman Cyklande rörmokaren, idag är de 10 anställda och förser Stockholms innerstad med hållbara reparationer. Precis som firmanamnet antyder så tar de sig fram till kunderna på cykel.

För dem är det ett självklart val att vara cyklande hantverkare, både ur miljöaspekt men även för tidsaspekten.

– Vi hinner utföra fler jobb per dag och har mindre utgifter när vi inte äger några bilar, behöver köpa bensin eller betala för parkeringar. Det gör oss mer konkurrenskraftiga och ger oss möjlighet att betala vår personal lite högre löner, säger Alexander.

Han är civilekonom, sköter företagets ekonomi och pappersarbete medan Hugo, som har jobbat som rörmokare sedan han var 18 år, är arbetsledare och bäst på att cykla.

Att välja lådcykel istället för bilar kräver lite extra planering.

– Många tror inte på oss när de ser hur få verktyg vi kommer med. Men det är faktiskt inte särskilt svårt. Det kräver lite mer förarbete och att vi vet exakt hur det ser ut innan vi kommer, men det går oftast att lösa via en enkel mobilfilmning. Vi försöker även använda verktyg som kan användas för flera olika moment, säger Hugo.

Största delen av kunderna är privatpersoner som bor i lägenhet i Stockholms innerstad eller söderförort, men Cyklande Rörmokaren har även erfarenhet av större byggprojekt. De har även serviceavtal med bostadsrättsföreningar och fastighetsägare och i somras hade de en rolig aktivitet tillsammans. De höll en kurs med olika fastighetsägare där vaktmästarna fick lära sig om stopp i avlopp och enkla reparationer. Förutom kursen fick de även tävla om vem som kunde stoppa en vattenläcka snabbast.

– Det gällde att utan koppling få stopp på vattnet, snabbt hämta en koppling och sedan få fast kopplingen och stoppa vattenflödet. Allt på tid och påhejad av sina kollegor, berättar Hugo.

Roliga och innovativa idéer, och en obotlig tro på att allt går att lösa genomsyrar företaget. Ingenting är omöjligt, inte ens snökaos.

– När jag jobbade som traditionell rörmokare med en fullastad skåpbil fastnade man alltid på Essingeleden i snön, nu trampar vi enkelt fram på cykelbanorna när första snön kommer. Vi har hela cykelbanan för oss själva, förkunnar Hugo.

Han tycker att cykelsituationen i Stockholm blivit mycket bättre genom åren, och att bilisterna nu tar mer hänsyn än tidigare. Fyra av deras cyklar är elcyklar, resten är manuella. De får tänka till lite när det gäller hur jobben ligger fördelade, bäst är om fler jobb är i närheten av varandra så de slipper lägga så mycket tid på att ta sig mellan uppdragen. Men även för att de då kan packa verktyg så de kan hjälpa varandra.

– När jag flyttade hemifrån så skulle jag renovera min lägenhet, då cyklade jag en mil till bygghandeln, lastade min racercykel så full med plank att den nästan inte gick att cykla på och cyklade hem igen. Bara för att jag skulle bevisa att det visst gick.

Även om skeptikerna minskat med åren så finns det fortfarande några skeptiska kollegor och kunder kvar. Kunder som bokar dem ställer ofta frågan: ”Kom ni verkligen på cykel?” Andra kommentarer och frågar kan vara : ”Lycka till i vinter!” och ”Hur får ni plats med värmepannan på cykeln?”

– Men allteftersom vi ökar i antalet medarbetare och antalet jobb så tystnar naturligtvis skeptikerna. Det som vi sett som svårast är att hitta personal som verkligen anammar vårt arbetssätt med att cykla. Men unga lärlingar är formbara och flexibla, så nu går det ingen nöd på oss, säger Hugo.

Nu hoppas både Alexander och Hugo på att fler reparationer och cyklande hantverkare ska dyka upp lite var stans här i landet, och även utanför landets gränser.

Cyklande Rormokaren Personal 01

Bild: Solomon Mir