Shutterstock 2436079215

Influencers i balansgång mellan psykisk ohälsa och perfektion

Kvinnliga influencers talar ofta öppet om psykisk ohälsa, men möter samtidigt kravet att vara perfekta och ödmjuka. Nya studier från Linköpings universitet visar hur de balanserar mellan personlig sårbarhet och yttre förväntningar, samtidigt som de påverkar sina följare med hälsoråd och konsumtionstips.

Kvinnliga influencers som talar om psykisk ohälsa står inför en komplex utmaning: de måste balansera mellan olika kvinnoideal. Å ena sidan förmedlar de budskapet om att man ska älska sig själv och ta ansvar för sitt mående, å andra sidan måste de visa ödmjukhet för att inte framstå som självgoda. Det här är något som två nya studier från Linköpings universitet har undersökt.

I en av studierna visas en influencer som, medan hon gråter, presenterar ett företags klädkollektion. Trots sitt dåliga mående utför hon sitt arbete – hon är både stark och sårbar samtidigt. Hon är en av fyra kvinnliga influencers som ingår i forskningen, och som ofta pratar öppet om psykisk ohälsa i sina inlägg. Forskarna har analyserat 234 inlägg för att se hur psykisk ohälsa skildras och vilka råd som ges. Dessa influencers når en stor publik, med mellan 150 000 och en miljon följare var.

Enligt Anette Wickström, biträdande professor på Tema Barn vid Linköpings universitet, framträder en bild där budskapet är att man kan lösa sina psykiska problem genom att både ”bita ihop” och ge sig själv den vila man behöver – gärna med hjälp av produkter eller kläder som ska bidra till detta välbefinnande.

I inläggen syns tydliga spår av nyliberalism och positiv psykologi, där individen ses som ansvarig för sitt eget mående. Samtidigt finns ett ideal av att vara både produktiv och ödmjuk. Stor vikt läggs på skönhet och konsumtion, där shopping presenteras som en lösning för att må bättre.

Influencers tar ofta emot reklamintäkter och samarbetar med olika organisationer som arbetar mot psykisk ohälsa. Detta gör att de ständigt balanserar mellan att vara en vän och förtrogen för sina följare, samtidigt som de är underhållare, reklampelare och ibland experter.

Forskarna ser även hur influencernas narrativ om psykisk hälsa ofta följer ett cykliskt mönster, där en period av lyxiga semesterbilder och restaurangbesök plötsligt byts ut mot allvarliga inlägg om psykisk ohälsa.

Trots den starka betoningen på individens ansvar för sitt mående, visar studierna också att det ofta är relationer som spelar en avgörande roll i återhämtningen. Många influencers lyfter fram nära anhöriga som har varit ett viktigt stöd under tuffa perioder, något som sällan får lika mycket uppmärksamhet som individens ansvar.

Kommentarer