Klimatklubben – hållbarhetsraket med tusentals följare

Tre influencers skapade ett hållbarhetsnätverk som växte rekordartat på några få dagar. Det finns uppenbarligen ett stort sug efter att få tips för att vara med och skapa en bättre värld.

Klimatklubben bildades i samma veva som FN:s klimatpanel släppte en ny rapport där de varnade för kraftigt ökade klimatförändringar – om vi inte agerar nu. Klubben består av tre influencers, Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson, som har hållbarhet som sin hjärtefråga.

– Vi influencers når flera tusen människor varje dag. Det vill vi utnyttja. Vi har ett brett kontaktnät och sitter i en position att göra stor skillnad, säger Emma Sundh, journalist, influencer och en av initiativtagarna till Klimatklubben på sin hemsida.

– Vårt mål är att ge människor en chans att påverka genom oss. Både i det lilla – genom att guida varandra till bättre val – och det stora, genom att vi kan starta upprop eller utöva konsumentmakt tillsammans, säger Maria Soxbo, journalist och influencer.

Enligt FN måste varje individ sänka sina utsläpp till 1-2 ton i framtiden. Medelsvensken släpper idag ut 11 ton koldioxid per år och lever som om det fanns 4,2 jordklot. Det gör det inte. Vi har bara en planet och vi håller på att förstöra den.

– Vi har vant oss vid en bekväm – och ohållbar – livsstil, och den känns svår att ge upp. Vi vill med Klimatklubben påpeka allvaret med klimatkrisen, men också ladda klimatkampen med positiva förtecken. Det finns så många bra idéer och alternativ därute! Men framför allt måste vi inse att vi behöver göra allt i vår makt de närmaste åren – medan tid finns. Vad som händer sedan får vi se, men för att få veta vad framtiden har att erbjuda måste vi se till att det blir någon framtid först, säger Maria Soxbo.

”Vårt mål är att ge människor en chans att påverka genom oss”

Maria Soxbo
0 H9 A8864 Klimatklubben Pressfoto Foto Emily Dahl

Bild: Emily Dahl

På ett dygn brakade Klimatklubbens följarantal. Över 1000 personer från Sveriges alla hörn började följa initiativet på Instagram och snart sjudubblades antalet.

– Läget är kritiskt och människor vill engagera sig, göra något. Då är det skönt att kanalisera all klimatångest till engagemang och gemenskap. Det är annars lätt att känna sig liten och ensam i den här frågan, säger Johanna Nilsson.

Med en hastigt växande följarskara, ett enormt engagemang och viljan från följarna att göra mer öppnades ytterligare en kanal upp – ett diskussionsforum på Facebook. Här diskuteras allt från smarrig klimatsmart mat, resor och elbilar till hållbart pensionssparande.

– Klimatklubben drivs helt idéellt, men jag kan inte tänka mig något bättre att lägga min tid på. Det handlar om att kunna se nästa generation i ögonen och stolt kunna säga att vi gjorde något när vi hade chansen. Vi kan inte fortsätta peka åt andra länder eller personer, vi måste peka på oss själva först och göra våra avtryck så gröna som möjligt, säger Emma Sundh.