Bild: Anna Bjerne

Att tågluffa i Europa har återuppstått under senare år som ett alternativ till allt dyrare och struliga flygresor. Utöver de uppenbara miljöaspekterna är tåget också kul, flexibelt och socialt. Att välja tåget har många fördelar, men även baksidor. Vi fick uppleva lite av varje när jag och mina två döttrar, 11 och 14 år, packade ryggsäckarna och drog i väg med siktet inställt på den lilla franska byn Roujan, en halvtimme från Medelhavet.

Kopenhamn

Vi började tågluffen i Köpenhamn med siktet inställt på Hamburg och därifrån vidare med natttåg, i egen kupé.

Bild: Anna Bjerne

Vår första tågresa gick från Köpenhamn till Hamburg. Redan innan vi lämnat plattformen fick vi höra av personalen att det stormen Lambert var på väg in över Tyskland och att många rutter var ändrade. Skulle det bli förseningar redan i Hamburg? Vi som hade lyxat till det med en egen sovkupé från Hamburg till Offenburg och såg fram emot att krypa ner i bäddade slafer. Jodå, mycket riktigt. Nattåget var inte bara försenat utan helt inställt på grund av stormen.

Där stod vi på stationen i Hamburg och kliade oss i huvudena ihop med hundratals andra resenärer som fått samma besked. Någon information om alternativa rutter kunde inte utläsas från vare sig informationstavlorna eller rösten i högtalaren. Vi letade upp en lucka där det satt en stackars informatör som försökte lugna alla förvirrade resenärer. Efter mycket om och men förstod vi att vi hade två alternativ. Antingen kunde vi ta in på hotell i Hamburg och boka om våra biljetter till nattåget ett dygn senare eller så kunde vi hoppa på ett tåg som under natten skulle ta oss ner till Offenburg i långsamt tempo, med flera byten och sittandes upprätta i vanliga tågstolar.

Hamburg

Stormen Lambert ställde till det för oss, så i Hamburg fick vi lov att ändra rutt.

Bild: Anna Bjerne

Vi valde det sistnämnda vilket visade sig vara alternativet för hard core travellers. En ganska stökig natt väntade och det kändes som om vi stannade i varje tysk stad. Från tågfönsterna såg vi Bremen, Münster, Dortmund, Düsseldorf, Köln, Bonn, Frankfurt, Mannheim och så slutligen Offenburg där vi skulle göra ett byte till Strasbourg. Många timmar senare än planerat rullade vi in i Strasbourg som visade sig från sin allra vackraste sida med strålande sol, god mat och underbara små gränder. Framför allt fick vi landa och sova, hotellsängar har nog aldrig känts skönare.

Tidig morgon lämnade vi Strasbourg med ett snabbtåg som skulle ta oss till Montpellier och vår slutdestination Roujan där vi skulle spendera en vecka. Vi färdades i 320 km i timmen genom ett kuperat, vackert landskap. Att åka tåg i Frankrike var verkligen en smidig och härlig upplevelse!

Roujan

Slutdestinationen för tågluffen- Roujan

Bild: Anna Bjerne

Saint Guilhem le Desert

Med kanoter på Saint-Guilhem-le-Désert


Bild: Anna Bjerne

Paris

Paris blev ett uppskattat stopp på hemvägen

Bild: Anna Bjerne

På hemvägen hade vi förbokat en annan rutt med två övernattningar i Paris innan hemfärd via Hamburg och slutligen sovkupé med Snälltåget till Malmö. Tågresorna i Frankrike och Danmark funkade exemplariskt men i Tyskland blev det återigen strul med förseningar och dålig information. Tack vare goda marginaler i planeringen så hann vi ändå med nattåget och fick äntligen testa på att sova i sovkupé. Vi vaknade upp när vi närmade oss Malmö Central som var vår slutstation på det här äventyret.

Kommer vi tågluffa igen? Absolut!

Nästa gång åker vi runt Tyskland hälsar 11-åringen.

Sovkupe

Äntligen fick vi testa en sovkupé, Snälltåget mellan Hamburg - Malmö C

Bild: Anna Bjerne

Anna Bjernes bästa tips för en lyckad tågluff

  • Vi hade köpt Interrail Pass med fyra resdagar inom en månad. Barn under 12-år åker gratis men får ändå ett eget Interrail Pass.
  • En kylväska med mat och dryck var toppen för de längre resorna.
  • Wifi funkar ibland och ibland inte så packa med analogt tidsfördriv såsom böcker, kortlek och korsord.
  • Var inställd på att resa med tåg är slow travel. Det kommer antagligen bli något oplanerat stopp eller ändrad rutt och även om allt går som på räls så är det många timmar som ska avverkas både rullandes och på olika stationer.
  • Vi tyckte det var fantastiskt att åka nattåg, Snälltåget mellan Hamburg och Malmö. Att få krypa in i en egen sovkupé samtidigt som vi lade många resmil bakom oss var väl investerade pengar. På grund av stormen Lambert kunde vi inte åka ÖBBs Nightjet ner till Offenburg när vi skulle till Strasbourg vilket var synd. Vi hörde från andra att det nattåget också ska vara riktigt bra. Priset för en egen sovkupé kostar runt 2000 kr vilket tillkommer utöver Interrail Passen.
  • Att vi bokat nattågen med Centralens resebyrå i Kalmar gjorde att vi fick full återbetalning för det inställda tåget (ÖBBs Nightjet).
  • Under högsäsong är det skönt att ha bokade platsbiljetter på alla tåg. Det garanterade att vi fick sitta tillsammans och att vi inte behövde flytta på oss under tågsträckan. Vanliga platsbiljetter kostar inte mycket extra utöver Interrail Passen, ungefär 100 kr för alla tre. Vi bokade platsbiljetter via trainplanet.se
  • Om möjligt, och framför allt om du reser med barn, undvik att komma sent till stationerna eller att behöva vänta nattetid. Vi upplevde det något otryggt och allmänt stökig känsla runt stationerna i Hamburg, Offenburg och Frankfurt.
  • Ta höjd för förseningar i planeringen så att det finns marginal vid tågbyten.
  • Det var smidigt att ladda ner tågbolagens (exempelvis Deutsche Bahns) olika appar för att se om det var ändringar eller förseningar och vilket spår de olika tågen gick ifrån.
285288954 558192599323011 437593862746472781 n

Anna Bjerne

Verksamhetssamordnare

0733-67 00 50

Om Anna: https://fa2030.se/artikel/forbundet-agenda-2030-moter-anna-bjerne