Någonting drastiskt har hänt med intresset för att åka på semester med tåg. Försäljningen av interrail-kort i Sverige har fördubblats på bara två år, Facebook-gruppen Tågsemester har växt till över 100 000 medlemmar och flera nya tåglinjer planeras till och på kontinenten. Resetidningen Vagabonds redaktör Per J Andersson har vurmat för tåget i många år och är nu aktuell med boken Ta tåget.
– Det är flera faktorer som ligger bakom det ökade intresset, men klimatintresset som tagit fart igen för 2-3 år sedan är en viktig sådan. Tågresandet inom Sverige har också varit en succé de senaste 30 åren, berättar han.
Det är dock väldigt långt kvar för tåget att komma ikapp flyget som semestertransportör som enligt Per står för omkring 67 procent av våra utlandsresor, medan tåget bara står för omkring 4 procent.
– Det är svårt att gå mot strömmen att vara idealistisk när en tågbiljett kostar 10 gånger mer till London än vad en flygbiljett gör, för att ta ett extremt exempel, säger Per.
Flyget har flera försprång på de internationella resorna: flygbränsle beskattas inte, flygplatserna är ofta subventionerade av kommuner och branschen har varit internationellt konkurrensutsatt och standardiserad länge. Tåget har istället dominerats av nationella monopol vars uppdrag främst har handlat om att förse varje enskilt land med tågtrafik. Men det håller på att hända grejer. Flera europeiska tågföretag, såsom Deutsche Bahn och ÖBB planerar nya nattågslinjer, SJ matchar sina avgångar till viktiga internationella linjer och regeringen har gett Trafikverket att handla upp nattåg till kontinenten. En annan nöt att knäcka för tåget är att göra själva bokningarna söderut smidigare.
– Det är idag svårt ett ställe där man kan köpa platsreservationer hela vägen ner i Europa, men jag har pratat med åtminstone fyra startup-bolag som ska bygga sådana bokningssajter. Även SJ har något på gång, berättar Per.
Tills dess rekommenderar han att använda de nationella tågföretagens hemsidor såsom bahn.com (Tyska DB) och oebb.at.en (Östterikiska ÖBB) eller om man vill få hjälp med bokningen via telefon: Centralens Resebutik i Kalmar eller en resebyrå som kallar sig Tågbokningen.
I boken Ta tåget berättar Per om tågets historia och favoritresor han gjort på räls genom åren.
– Schweiz är exempelvis ett fantastiskt tågland. Där kan man åka upp och ner över bergskammarna. Nästan alla schweiziska skidorter kan nås via tåg.
Även i Vagabond försöker de förändra sitt sätt att skriva om resor.
– För 15 år sedan kunde vi skriva om en weekend i New York, men det skulle vi inte göra nu. När vi skriver om weekendresor nu så väljer vi lite mer nära resmål och där vi tidigare alltid tipsade om flyg så skriver vi alltid dit även tågalternativet i dag.