Hubben har lockat matentreprenörer, foodies och nya konsumenter in i kategorin inom det växtbaserade livsmedelsarbetet. Med rätt vilja och kunskap finns det stora möjligheter för mathantverkare, livsmedelsindustri, grossister och handel att bidra till en hållbar utveckling. Mänskligheten behöver byta från kött till växtbaserat proteinintag. Inte så att allt kött och all djurhållning försvinner, men så att det kan ske på ett sätt som respekterar djuren, människorna och miljön.
– Det kräver att vi äter mycket mer grönt, och ett nytt sätt att göra mat. Men en sak är gemensamt för en lyckad förflyttning, menar Anders Wallerman, och det är att det måste vara gott och lättillgängligt. Vi är övertygade om att smakupplevelsen är nyckeln till en matkultur som gör att maten räcker till alla, även när vi blir 9 miljarder på jorden. Och vi drivs av viljan att minska vår klimatpåverkan drastiskt och öka hälsan för många.
”Vi är övertygade om att smakupplevelsen är nyckeln till en matkultur som gör att maten räcker till alla, även när vi blir 9 miljarder på jorden”
Eftersom påverkan är viktigt, strävar företaget hela tiden efter att hitta nya smarta innovationer, vare sig det är metoder, kommunikation, affärsmodeller eller förändrade normer.
-Vi tror att ju fler vi är som jobbar mot samma mål, desto större påverkan kan vi göra tillsammans. När vi delar risker och möjligheter och samarbetar med den coola restaurangen som vill driva positiv förändring eller matkedjan som tror på ett grönt proteinskifte eller konsumenten som vill ha inspiration för att bjuda sina vänner på grymt god vegetarisk mat, vet vi att vi kommer att göra mycket större förändring än om var och en arbetar själv. Det är co-creation på riktigt, säger Anders Wallerman.
Kommentarer